13 september Fin fina häst och egna tankar.

Hejsan fina du :)

Idag var jag och mix ute i skogen i ca 45 min och det var riktigt härliga 45 min. Solen sken och mix skötte sig. Vi red lite vid kronoberg och såklart skulle det bli lite bråk men dem löser vi snabbt nu:) Så himla skönt för nu är det verkligen jag som bestämmer över honom.

Det skrämmer verkligen mig ibland när jag ser hur endel tjejer i stallet vill göra olika saker med sina hästar men de lyckas inte och så ger de upp. Vill bara gå till de och förklara att om du inte får makt över din häst så kommer du får ett helvete. Jag har varit med om samma så jag förstår att det inte är lätt men om man inte klara det ska man faktist inte ha ett sånt stort ansvar som att ha en egen häst. Allt inom ridning handlar ju absolut inte bara om ridning! Det är bara en liten del av att ha en häst. Den största delen som måste fungera för att du och hästen ska bli ett inom ridningen tex det är att hästen måste lita på dig och du måste lita på hästen. Annars funkar inget! En annan sak som är döds viktigt är att hästen MÅSTE ha respekt för dig och inte bara "ojdå där stod du". Mix hade verkligen absolut verkligen ingen respekt för mig innan, han bara gick och tyckte att jag skulle flytta på mig och ha han bestämde helt enkelt över mig. Men när min ridlärare sa att han måste få respekt om något ska funka så ändrade jag på det. Jag är himla tacksam att folk hjälper mig och säger om de tycker något är fel. För då tar jag åt mig och ändra på det som är fel. Jag tänkte liksom inte så mycket på att mix inte hade någon respekt för mig innan sara sa det till mig. Idag har jag en häst som alltid har koll var jag gör och om han skulle gå för nära eller göra något dumt så säger jag till och då lyder han. Så alla ni som har häst snälla fatta att allt är inte att hästen går fint i dressyren eller hoppa bra för ni måste vara ett ni måste sitta ihop hästen och du, ni ska vara bästa vänner. Kör mer träning ifrån marken och mindre på ryggen om hästen du har är en olydig polle! :)

Jag kan själv erkänna att jag tror att lydnads träningen har hjälpt mig något otroligt. Det är den träningen som har gjort mix till den han är idag. Om jag inte kört lydnad så tror jag att jag hade haft ett helvete fortfarande. För han lyssnar mycket lättare när jag är på marken och det har hjälpt mig att få hans respekt för mig när jag även sitter på ryggen.
Duktigt och fin polle har jag!

Och kom ihåg att inset inne älskar du din häst mer än något annat ändå allt går dåligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0